Wie is Victor Cijs?

Creatieve communicatiestrateeg met meer dan 30 jaar ervaring - LinkedIn-profiel.

Over Victor Cijs

Ik werk al meer dan dertig jaar in de reclame. Mijn eerste baan in 1986 was op de marketingafdeling van De Volkskrant en Trouw. Ik heb daarna gewerkt bij de grote reclamebureaus DDB, Leo Burnett en J. Walter Thompson, in Amsterdam en Londen. Ik heb als strateeg veel ervaring opgedaan met nationale en internationale campagnes in verschillende branches. Van 2001 tot 2016 heb ik mijn eigen reclamebureau Stopkracht geleid, een succesvolle tijd met veel klanten, projecten en glorie. Toch begon het op den duur te kriebelen, ik wilde niet meer managen. Maar focussen op communicatiestrategie en gedragsverandering. 

Op 1 juli 2016 heb ik Boodschapbureau opgericht. Een creatief strategisch adviesbureau voor gedragsgericht communicatieadvies: campagnes die écht koopgedrag beïnvloeden op de korte en de lange termijn. Gebruik makend van de laatste inzichten uit de sociale psychologie, van gedragspsychologen, nudgers, boosters, neurowetenschappers en onlinespecialisten. Want die terreinen vind ik ongelooflijk boeiend.

Mijn ervaring

Ik heb reclamecampagnes en -strategieën bedacht voor grote en kleine opdrachtgevers, zowel b2c, d2c als b2b. Bijvoorbeeld Unilever, Procter & Gamble, Volkswagen, Centraal Beheer Achmea, Sky Radio, Zantac, FreeBees, Bol.com, Simon Lévelt, Bieze, Hero, IMK en scholenorganisaties.

Ik heb heel wat creatieve prijzen en effectiviteitsprijzen gewonnen. Voor massamediacampagnes, onlinecampagnes, verkoopcampagnes, dm-campagnes, corporate campagnes, introductiecampagnes, campagnes om nieuwe klanten te krijgen, campagnes om klantentrouw en herhalingsaankopen te stimuleren, non profit-campagnes, campagnes met veel en met weinig budget.

Mijn verhaal

Eerlijk gezegd, ondanks al die ervaring wist ik lange tijd nog altijd niet precies waarom de ene creatieve campagne wel succesvol was en de andere niet. Ook niemand om mij heen leek het te weten. De ene keer lukte het heel goed om koopgedrag te beïnvloeden, de andere keer matig. Het grote succes leek grotendeels toeval.

Ik weet nog dat ik, vers in dienst bij mijn eerste reclamebureau JWT, hongerig met de professionals ging praten, rapporten ging lezen, creatieven binnenstebuiten wilde keren. Om 'het geheim' van een sterke reclamestrategie te ontdekken. Maar dat was er niet. Toen nog niet. De mensen die ik sprak gingen vooral op hun gevoel af. Positioneringen en campagnes waren matig onderbouwd. De strategierapporten stonden slechts vol met markt- en mediacijfers. Strategen en directeuren deden gewichtig in die grote blinkende gebouwen. Maar eigenlijk... De creatieven waren er om creatieve listen te verzinnen. Soms met een toevallig succes, niet zelden op basis van een groot budget. Ik ontdekte dat er op dat moment in de gehele marketing nog weinig bekend was over gedragsverandering.

Daar nam ik geen genoegen mee. Ik wilde het weten. Ik heb mij jarenlang intensief beziggehouden met de speurtocht hoe je het beste consumentengedrag stuurt. Ik heb Effie-winnaars geanalyseerd, gesproken met de makers, de opdrachtgevers, de media-adviseurs, de analysten, de marketeers. Ik heb heel wat gedragspsychologen gesproken, hun boeken gelezen, trainingen en opleidingen gevolgd. Veel uitgeprobeerd in de praktijk.

Die zoektocht was niet makkelijk. Want hoe mensen zich gedragen, lijkt heel grillig. Ik begrijp het nu steeds beter. Mijn grote inzicht begon bij Daniel Kahneman die in 2002 de Nobelprijs voor de economie won. Hij ontdekte (en onderbouwde dat wetenschappelijk) hoe mensen tot hun koopbeslissingen komen. En hoe je ze daarbij kunt bijsturen. Dat mensen tegelijk snel en langzaam denken. Dat ze geen verstandige wezens zijn die calculerend handelen, in hun eigen belang. Integendeel, zij wijken daar op een systematische (bias) én toevallige (noise) onbewuste manier vanaf. Zelf hebben ze vaak geen idee waarom ze de keuzes maken die ze maken.

Ik ondekte dat beïnvloeden het beste werkt door in te spelen op basisprocessen, drijfveren, weerstanden, reflexen, associaties en gewoonten. Met de juiste boodschap op het juiste moment. Gebaseerd op evidence based gedragsbeïnvloedende technieken die rechtstreeks uit de psychologie voortkomen. Die je toepast in creatieve metaforen, demonstraties, positioneringen en verhalen. Wat een leuk vak!

Mijn focus

Ik heb me steeds meer gespecialiseerd in communicatieboodschappen die koop- en keuzegedrag beïnvloeden. De boodschap is belangrijker dan je denkt. Vaak wordt hij onderschat, ligt de nadruk bij seo, media-optimalisaties, content of de creatieve vorm. Maar als wat je belooft niet onweerstaanbaar is, presteert je campagne nooit maximaal.

Ik werk graag voor bedrijven en instellingen in verschillende branches. Op een praktische manier pas ik de kennis toe van gedragspsychologen, gedragseconomen, neurowetenschappers en reclamedeskundigen. Zoals bijvoorbeeld Dan Ariely, Rick van Baaren, Robert Cialdini, Ap Dijksterhuis, Nir Eyal, B.J. Fogg, Daniel Kahneman, Nick Kolenda, Judie Lannon, Mattheis van Leeuwen, Stephen King, Victor Lamme, Paul MacLean, Byron Sharp, Cass Sunstein, Richard Thaler en James Webb Young. 

Gedragsveranderaar

Sinds 2021 ben ik gediplomeerd Gedragsveranderaar. Ik ben thuis in de technieken (die voortkomen uit de sociale psychologie) om keuzes te sturen, als fundament voor communicatiestrategie en creatieve ideeën. Marketing verandert. Wie echt snapt hoe mensen beslissen, wat er in hun hoofden omgaat, waar ze keuzes op baseren, wint.


Heb ik je al nieuwsgierig gemaakt?

Bel of mail me gewoon voor een kennismaking. Ik geef je inzichten die je meteen kunt toepassen. Ik ondersteun je met inventariserend onderzoek, communicatiestrategie en (begeleiden van) creatie. Ik ben niet eng. Ik vraag wel volwassen bedragen voor mijn diensten en ik ben het waard. Immers, de duurste campagne is de campagne die niet werkt.

Branches en merken die ik heb geadviseerd

Business-to-business: Air France-KLM Cargo, Aon, Art Associates, Atradius, Entrpnr, Fespa Nederland, Fiscaal Totaal, Hoenderdos, Info’Products, Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, Inter Access, Ipsos, Koninklijke Saan, Leaseplan, MKB In Business, MKB Vangnet, Organon, PinkRoccade, Raet, Stichting 155-Help-een-bedrijf, Sycada, Technicum Unique, TNT Express WorldWide, VAI.

Diensten b2c: Agis, Alex, Axa, Amicon, Bayar, Canal Digitaal, Centraal Beheer Achmea, Connexxion, Content, Creyf’s, Delta Lloyd, Fitkids, FreeBees, GlaxoSmithKline, Groot Verzet Tegen Kanker, GVB, Heliomare, Hollandsnieuwe, Interpay, Ilse Media, KLM, La Bloemen, MSD, Nationale-Nederlanden, Openbaar Vervoer Utrecht, Oxxio, Palet HB & HSP, Park-line, Shiatsu Purmerend, Sky Radio, Wakker Dier, ZVA, Zaanse Golfclub, Zilveren Kruis Achmea.

Duurzaam: Caterpillar, Dell, Federatie Goud & Zilver, Forbo Krommenie, Honda, Hunter Douglas, Moulinex, Opel, Philips, Radson, Remeha, Robin Radar, Volkswagen.

Scholen: Adriaan Roland Holstschool Bergen PO, ARH Bergen VO, Alba-academie, Comenius Lyceum Amsterdam VO, De Savornin Lohman Hilversum VO, Geert Groote College Amsterdam VO, Het Baken Almere VO, Horizon College Alkmaar/Heerhugowaard/Purmerend ROC, International School Almere, Meiboom Hoofddorp PO, Stichting Vrijescholen Ithaka PO, Parcival Hoorn PO, RSC Haarlem VO, Rudolf Steinerschool Alkmaar PO, Rudolf Steinerschool Haarlem PO, Stad College Almere VO, Sterrenzanger Alkmaar PO, Toermalijn Hillegom PO, Vitusmavo Naarden VO, Vrije School Kennemerland Haarlem PO, Vrije School Kleverpark Haarlem PO, Vrije School Zaanstreek PO, Waterlandschool Purmerend PO, Willem de Zwijger College Bussum VO.

Overheid en semi-overheid: Ministerie van Verkeer en Waterstaat (promotie maritieme beroepen), Roteb, SOA Stichting (publiekscampagne aids-bestrijding).

Retail: Albert Heijn, Bol.com, BP, Budget Rent a Car, Délifrance, Gamma, Hertz, Het Chinese Idee acupunctuur, Keukenhof, Marks & Spencer, Meubelplein Leiderdorp, Mobil, Nuon, Plus supermarkten, Shell, Simon Lévelt, SNS Bank, Vomar.

Snellopende gebruiksartikelen: Bacardi, Baronie-De Heer, Bavaria, Bieze, Boots International Healthcare, Calvé, Coca-Cola, Dixan, Elsevier, Henkel, Hero, Hasbro, SC Johnson, Kellogg’s, Knorr, Leeuwarder Courant, Kraft Jacobs Suchard, J/M voor ouders, Melk/Nederlands Zuivel Bureau, NRC Handelsblad, Paturain, Rambol, Strepsils, St. Moret, Trouw, Volkskrant, Weekbladpers, Parool, Philip Morris, Proctor & Gamble, Schweppes, Schick/Warner Lambert, Silvo, Unilever, Vidal Sassoon, Vicks.

Toerisme: Bizztrip, DFDS Seaways, Eurotunnel, Garuda Indonesia, Sally Ferries.

Werkervaring

2016 - 2020  Boodschapbureau - communicatiestrateeg
2001 - 2016  Stopkracht - communicatiestrateeg
1998 - 2001  Een Geheel - communicatiestrateeg
1995 - 1998  Freelance communicatiestrateeg
1990 - 1995  DDB - account director
1989 - 1990  Leo Burnett - account manager
1986 - 1989  J. Walter Thompson - account executive
1985 - 1986  De Volkskrant/Trouw - reclameassistent

Opleidingen

2019 - 2021  Gedragsveranderaar
                     Behaviour Change Academy
2018 - 2019  Social selling
2017 - 2018  Online copywriting
2017 - 2018  Productlanceringen
2017 - 2018  Schrijven voor het web
2016 - 2017  Search engine optimalisatie
2016 - 2017  Facebook marketing
2016 - 2017  Online marketing
1989 - 1991  Nima A en B
1987 - 1989  SRM Reclame 1 en 2
1988 - 1989  James Webb Young (JWT)
1981 - 1985  HEAO

Prijzen

Effie:  Mobil, Sky Radio, Zantac en Zantac Bruis
Cannes Lion:  goud Calvé pindakaas; zilver Zantac 2x; brons Mobil, Zantac, Trouw
ADCN lamp:  Hero, Trouw, WSPA, Mobil, Calvé pindakaas, Zantac
SAN Accent:  SOA Stichting (publiekscampagne aidsbestrijding)
Eurobest:  Trouw
Auto-introductie van het jaar (Autoweek):  Opel Agila

Nevenactiviteiten

2017 - 2018  Trainingsprogramma 'Meer verkopen met minder argumenten'
2017 - 2018  
Trainingsprogramma 'Marketingprioriteiten'
2017 - 2018  
Trainingsprogramma 'Van wensen naar van wanten'
2017 - 2018  Trainingsprogramma 'Praktische toepassingen gedragspsychologie in reclame'
2017  Boek 'Een goede boodschap is het halve werk'
2016 - 2017  Managementpresentatie 'Waarom trekken we ons niets aan van de ene boodschap en wel iets van de andere'
2009 - 2012  Waterlandschool Purmerend - voorzitter bestuur
2003 - 2009  Waterlandschool Purmerend - bestuurslid
2002  Boek "Downsyndroom. Heb ik dat?"
1999 - 2001  Wat.nl entertainmentsite - initiator/partner
1994 - 2004  SRM - docent communicatiestrategie
1991 - 1994  IAA - voorzitter bestuur
1989 - 1991  IAA - bestuurslid

 

 

Download mijn e-book Verleiden.
Dé formule om je doelgroep te verleiden met je website en campagne.

Net als de directeuren, marketeers en andere communicatiemakers die je voorgingen, vind jij hier nieuwe inzichten:

  • Je krijgt een beter begrip van hoe mensen tot keuzes komen
  • Hoe je die keuzes kunt beïnvloeden
  • En hoe je jouw doelgroep sneller in actie kunt krijgen.

Victor Cijs

Je e-mailadres is 100% veilig bij ons. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je ook niet spammen. En je zit nergens aan vast.