Wie is Victor Cijs?

Creatieve communicatiestrateeg met meer dan 30 jaar ervaring.
LinkedIn-profiel.

Over Victor Cijs

Ik werk al meer dan dertig jaar in de reclame. Mijn eerste baan in 1986 was op de marketingafdeling van De Volkskrant en Trouw. Ik heb daarna gewerkt bij de grote reclamebureaus J. Walter Thompson en DDB, in Amsterdam en Londen. Ik heb als strateeg veel ervaring opgedaan met nationale en internationale campagnes in verschillende branches. Na vijftien jaar ben ik in 2001 mijn eigen reclamebureau Stopkracht begonnen. Dit succesvolle bureau is tot halverwege 2016 actief geweest. 

Op 1 juli 2016 heb ik Boodschapbureau opgericht. Een creatief strategisch bureau voor new school-communicatieadvies: campagnes die effectief koopgedrag beïnvloeden op de korte en de lange termijn. Gebruik makend van de laatste inzichten van gedragspsychologen, neurowetenschappers en onlinespecialisten.

Mijn ervaring

Ik heb reclamecampagnes en -strategieën bedacht voor grote en kleine opdrachtgevers, zowel b2c als b2b. Van Unilever, Procter & Gamble, Volkswagen, Centraal Beheer Achmea, Sky Radio, FreeBees, Bol.com, Simon Lévelt, Bieze, Hero, IMK en scholenorganisaties. Ik heb heel wat creatieve prijzen en effectiviteitsprijzen gewonnen. 

Voor massamediacampagnes, onlinecampagnes, verkoopcampagnes, dm-campagnes, corporate campagnes, introductiecampagnes, campagnes om nieuwe klanten te krijgen, campagnes om klantentrouw en herhalingsaankopen te stimuleren, non profit-campagnes, campagnes met veel en met weinig budget. Oef, ik heb daar veel van geleerd.

Mijn verhaal

Eerlijk gezegd, ondanks al die ervaring had ik lange tijd geen idee waarom de ene creatieve campagne wel succes had en de andere niet. Ook niemand om mij heen leek het te weten. De ene keer lukte het goed om koopgedrag te beïnvloeden, de andere keer niet. Het succes leek grotendeels toeval. De meeste creatieven waar ik mee samenwerkte, boeide dat niet, zij wilden vooral mooie dingen maken. Het waren mooimakers, geen verkopers.

Daar nam ik geen genoegen mee. Ik wilde het weten. De laatste tien jaar heb ik mij daarom intensief beziggehouden met hoe je het beste consumentengedrag stuurt. Ik heb Effie-winnaars geanalyseerd, gesproken met de makers, de opdrachtgevers, de media-adviseurs, de analysten, de marketeers. Ik heb heel wat gedragspsychologen gesproken, hun boeken gelezen, trainingen gevolgd. En heel veel uitgeprobeerd in de praktijk.

Die zoektocht was niet makkelijk. Want hoe mensen zich gedragen, lijkt heel grillig. Ik begrijp het steeds beter. Mensen zijn geen verstandige wezens die verstandig en calculerend handelen in hun eigen belang. Integendeel, zij wijken daar op een systematische manier vanaf. Zelf hebben ze vaak geen idee waarom ze de keuzes maken die ze maken. Mijn grootste inzicht was hoe mensen tot hun koopbeslissingen komen. En hoe je ze daarbij kunt bijsturen. Dat mensen graag beïnvloed willen worden. 

Beïnvloeden doe je niet met (veel) argumenten. Maar door in te spelen op reflexen, associaties en gewoonten. Beïnvloeden doe je met de juiste boodschap op het juiste moment. Die je eerst moet testen, verbeteren, testen, optimaliseren, testen, aanpassen en nog eens testen tot je erbij neervalt. Je bent nooit klaar. Wat een leuk vak!

Mijn focus

Ik heb me gespecialiseerd in communicatieboodschappen die koopgedrag beïnvloeden. De boodschap is belangrijker dan je denkt. Vaak wordt hij onderschat, ligt de nadruk bij seo, media-optimalisaties, content of de creatieve vorm. Maar als wat je belooft niet onweerstaanbaar is, presteert je campagne nooit maximaal.

Ik werk graag voor bedrijven en instellingen in verschillende branches. Op een praktische manier pas ik de kennis toe van gedragspsychologen, neurowetenschappers en reclamedeskundigen. Zoals bijvoorbeeld Dan Ariely, Ap Dijksterhuis, Nir Eyal, Dan Hill, B.J. Fogg, Daniel Kahneman, Judie Lannon, Stephen King, Victor Lamme, Paul MacLean, Byron Sharp en James Webb Young.

Branches en merken die ik heb geadviseerd

Business-to-business: Air France-KLM Cargo, Aon, Atradius, Fiscaal Totaal, Hoenderdos, Info’Products, Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, Inter Access, Ipsos, Koninklijke Saan, Leaseplan, MKB In Business, MKB Vangnet, Organon, PinkRoccade, Raet, Stichting 155-Help-een-bedrijf, Sycada, TNT Express WorldWide, VAI.

Diensten: Agis, Alex, Axa, Amicon, Bayar, Canal Digitaal, Centraal Beheer Achmea, Connexxion, Content, Creyf’s, Delta Lloyd, Fespa Nederland, Fitkids, FreeBees, GlaxoSmithKline, GVB, Heliomare, Hollandsnieuwe, Interpay, Ilse Media, KLM, La Bloemen, MSD, Nationale-Nederlanden, Openbaar Vervoer Utrecht, Oxxio, Park-line, Sky Radio, Wakker Dier, Technicum Unique, Zilveren Kruis Achmea.

Duurzaam: Caterpillar, Dell, Federatie Goud & Zilver, Forbo Krommenie, Honda, Hunter Douglas, Moulinex, Opel, Philips, Radson, Remeha, Volkswagen.

Onderwijs: Adriaan Roland Holstschool Bergen PO, ARH Bergen VO, Alba-academie, Geert Groote College Amsterdam VO, Het Baken Almere VO, Horizon College Alkmaar/Heerhugowaard/Purmerend ROC, Meiboom Hoofddorp PO, Stichting Vrijescholen Ithaka PO, Parcival Hoorn PO, RSC Haarlem VO, Rudolf Steinerschool Alkmaar PO, Rudolf Steinerschool Haarlem PO, Stad College Almere VO, Sterrenzanger Alkmaar PO, Toermalijn Hillegom PO, Vrije School Kennemerland Haarlem PO, Vrije School Kleverpark Haarlem PO, Vrije School Zaanstreek PO, Waterlandschool Purmerend PO.

Overheid en semi-overheid: Ministerie van Verkeer en Waterstaat (promotie maritieme beroepen), Roteb, SOA Stichting (publiekscampagne aids-bestrijding).

Retail: Albert Heijn, Bol.com, BP, Budget Rent a Car, Délifrance, Gamma, Hertz, Het Chinese Idee acupunctuur, Keukenhof, Marks & Spencer, Meubelplein Leiderdorp, Mobil, Nuon, Plus supermarkten, Shell, Simon Lévelt, SNS Bank, Vomar.

Snellopende gebruiksartikelen: Bacardi, Baronie-De Heer, Bavaria, Bieze, Boots International Healthcare, Calvé, Coca-Cola, Dixan, Elsevier, Henkel, Hero, Hasbro, SC Johnson, Kellogg’s, Knorr, Leeuwarder Courant, Kraft Jacobs Suchard, J/M voor ouders, Melk/Nederlands Zuivel Bureau, NRC Handelsblad, Paturain, Rambol, Strepsils, St. Moret, Trouw, Volkskrant, Weekbladpers, Parool, Philip Morris, Proctor & Gamble, Schweppes, Schick/Warner Lambert, Silvo, Unilever, Vidal Sassoon, Vicks.

Toerisme: Bizztrip, DFDS Seaways, Eurotunnel, Garuda Indonesia, Sally Ferries.

Wil je jouw merk een boost geven? Plan dan een strategiesessie.

Werkervaring

2016 - 2018  Boodschapbureau - communicatiestrateeg
2001 - 2016  Stopkracht - communicatiestrateeg
1998 - 2001  Een Geheel - communicatiestrateeg
1995 - 1998  Freelance communicatiestrateeg
1990 - 1995  DDB - account director
1989 - 1990  Leo Burnett - account manager
1986 - 1989  J. Walter Thompson - account executive
1985 - 1986  Trouw - manager communicatie

Prijzen

Effie:  Mobil, Sky Radio, Zantac en Zantac Bruis
Cannes Lion:  goud Calvé pindakaas; zilver Zantac 2x; brons Mobil, Zantac, Trouw
ADCN lamp:  Hero, Trouw, WSPA, Mobil, Calvé pindakaas, Zantac
SAN Accent:  SOA Stichting (publiekscampagne aidsbestrijding)
Eurobest:  Trouw
Auto-introductie van het jaar (Autoweek):  Opel Agila

Nevenactiviteiten

2017 - 2018  Trainingsprogramma 'Meer verkopen met minder argumenten'
2017 - 2018  
Trainingsprogramma 'Marketingprioriteiten'
2017 - 2018  
Trainingsprogramma 'Van wensen naar van wanten'
2017 - 2018  Trainingsprogramma 'Praktische toepassingen gedragspsychologie in reclame'
2016 - 2018  Blogs op Medium.com, Linkedin.com en Boodschapbureau.nl
2017  Boek 'Een goede boodschap is het halve werk'
2016 - 2017  Managementpresentatie 'Waarom trekken we ons niets aan van de ene boodschap en wel iets van de andere'
2009 - 2012  Waterlandschool Purmerend - voorzitter bestuur
2003 - 2009  Waterlandschool Purmerend - bestuurslid
2002  Boek "Downsyndroom. Heb ik dat?"
1999 - 2001  Wat.nl entertainmentsite - initiator/partner
1994 - 2004  SRM - docent communicatiestrategie
1991 - 1994  IAA - voorzitter bestuur
1989 - 1991  IAA - bestuurslid

Opleidingen

2017 - 2018  Online copywriting
2017 - 2018  Productlanceringen
2016 - 2017
  Schrijven voor het web
2016 - 2017  Search engine optimalisatie
2016 - 2017  Facebook marketing power
2016 - 2017  Online marketing
1989 - 1991  Nima A en B
1987 - 1989  SRM Reclame 1 en 2
1988 - 1989  James Webb Young training – JWT
1981 - 1985  HEAO

 

Lees mijn e-boek ‘Oeps. Maakt jouw boodschap ook deze drie fatale fouten?’

Nieuwe inzichten waarmee je direct meer verkoopt.

  • Ik leg je hierin uit hoe je met communicatie je doelgroep wél in actie krijgt.
  • Met duidelijke aanwijzingen, voorbeelden en tips.
  • Aan de hand van de drie meest gemaakte fouten. Fatale fouten omdat ze de verkoop in de weg staan.

Victor Cijs

Je e-mailadres is 100% veilig bij ons. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je ook niet spammen. En je zit nergens aan vast.