"Overdrijven is een vak" zei mijn moeder altijd. En dat blijkt te kloppen. Het is namelijk het reclamevak. Dat heeft een reden. Mensen zijn gevoelig voor overdreven signalen, zelfs als ze hartstikke nep zijn. Vrouwelijke vrouwen, mannelijke mannen, zwoele blikken, sexy gedrag, lieve labradorpuppy’s en kinderen die met hun hoofd schattig schuin de camera inkijken. Iedereen is gevoelig voor overdreven prikkels. Overdrijven helpt als je een boodschap wilt overbrengen.


Overdreven prikkels kunnen er misschien onecht uitzien. Ze werken wel.

Waarom willen we gefopt worden? Omdat onze instincten automatisch onze voorkeuren bepalen. Nadenken is daar niet bij. De psychologe Deirdre Barett heeft onderzocht op welke terreinen onze sociale instincten gevoelig zijn voor overdreven prikkels. En dat blijkt bijna alles te zijn wat we belangrijk vinden. Bijvoorbeeld seksualiteit, romantiek, verzorging, geld, auto's, bezit, oorlogdreiging, entertainment en voedsel.


Ook Kim Kardashian gebruikt haar overdreven prikkels.

Natuurlijk gebruiken ook producten de overdrijving. Grote en veelkleurige verpakkingen verkopen beter. We kennen ook allemaal het groene plastic in de vitrine van de snackbar. Snoep, tussendoortjes en McDonalds-voedsel zijn extra populair, mede door de overdreven prikkels van suikers, kleur en grootte.


Vogels hebben een voorkeur voor extra grote eieren.

Wij mensen zijn daarin niks anders dan dieren. Vogels reageren bijvoorbeeld op extra grote eieren. Als die in hun nest worden bijgeplaatst, negeren ze hun eigen productie. Mannetjesvlinders bevruchten liever kartonnen vrouwtjesvlinders dan echte vlinders, als deze kartonnen neppers duidelijkere en kleurigere markeringen op de vleugels hebben. Stekelbaarsjes vallen een nepvis agressiever aan dan een echte vis, als die nepvariant een rodere buik heeft.


"Ik vind het gewoon lekker."

Victor Cijs

 

 

Delen:

  • Nobelprijs voor nudging.
    Groot marketingnieuws! De Amerikaan Richard Thaler wint de Nobelprijs voor de economie 2017. Na Daniel Kahneman (2002) en Herbert ... lees meer

  • Je hebt allang gekozen. Je weet het alleen zelf nog niet.
    Wat zijn verstandige keuzes? Je hoort te pas en te onpas dat ‘de anderen’ zich te veel laten leiden ... lees meer

  • Verkoop jij de boor of het gat?
    “Kijk eens wat we allemaal kunnen.” Het is verleidelijk. De meeste marketeers zijn zo vol van hun product dat ... lees meer

  • Persuasieve boodschappen zijn onweerstaanbare boodschappen.
    Hoe krijg je een huilend kind weer blij? Als je zelf vader of moeder bent, weet je het wel. ... lees meer

  • Verstandig doen is onverstandig.
    Als je in functie bent, denk je verstandig na. Je neemt de tijd voor elke afweging. Je plannen en ... lees meer

  • Vergeet oplossingen. Denk in problemen.
    Problemen maken instincten wakker. Oplossingen niet. Met problemen trigger je je doelgroep. Je krijgt meer klanten als mensen voelen ... lees meer

  • Marketing is nog nooit zo makkelijk geweest...
    Tien jaar terug werkte een groot idee nog. Iets leuks of opvallends. Of een mooi design. Je gaf in ... lees meer

  • Sex sells. Jawel.
    We zijn gevoelig voor beloningen. Vooral de simpele beloningen. Eten, geld, plezier, seks, cadeaus. Als iets wat oplevert, doen ... lees meer

  • Waarom trekken wij ons niks aan van de ene campagne en wel iets van de andere?
    Om met reclame te scoren heb je een goed creatief idee nodig. Toch? Dan val je op. Een top-idee ... lees meer

  • Er is een nieuwe manier om koopgedrag te be├»nvloeden.
    De boodschap moet gericht zijn op de onbewuste processen in ons brein. Het komt voort uit ontdekkingen die gedrags- ... lees meer

  • Aan alleen naamsbekendheid heb je niks.
    Naamsbekendheid is hartstike old school. Anno 2016 weten we beter. Schreeuwen werkt niet. En mensen op het verkeerde been ... lees meer

  • Waarom ik BoodschapBureau ben begonnen.
    Op 1 juli 2016 begon ik met BoodschapBureau. Adviesbureau voor communicatiestrategie, onlinecampagnes en reclamecampagnes, gebouwd op onweerstaanbare boodschappen. Maar ... lees meer

  • Wat maakt jou gelukkig?
    Iedereen wil gelukkig zijn. Er is heel veel belangstelling voor geluk. Je kunt er stapels boeken over lezen. Er ... lees meer

  • Simuleren doet stimuleren.
    Hoe laat je mensen doen wat jij wil? Een prachtige methode is de presentatie zó te maken dat de ... lees meer

  • Wat een geweldige commercial.
    Wat een geweldige commercial. De Engelse televisiezender Channel 4 kondigde de Paralympics 2016 aan. En hoe! In een prachtige ... lees meer

  • Wat is eigenlijk een customer journey?
    De customer journey is wat een klant meemaakt voorafgaand, tijdens en na de koop.. Engelsen spreken van buying process. De ... lees meer

    Ontvang mijn nieuwe presentatie ‘Oeps. Maakt jouw boodschap ook deze drie fatale fouten?’

    Nieuwe inzichten waarmee je direct meer verkoopt.

    • Ik leg je hierin uit hoe je met communicatie je doelgroep wél in actie krijgt.
    • Met duidelijke aanwijzingen, voorbeelden en tips.
    • Aan de hand van de drie meest gemaakte fouten. Fatale fouten omdat ze de verkoop in de weg staan.

    Victor Cijs

    Je e-mailadres is 100% veilig bij ons. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je ook niet spammen. En je zit nergens aan vast.