Als je in functie bent, denk je verstandig na. Je neemt de tijd voor elke afweging. Je plannen en briefings staan vol afgewogen voordelen en positioneringen. En je verwacht dat je doelgroep zich erdoor laat leiden.

Maar als mens ben je net als iedereen een gestresst aapje. Op internet wil je binnen 0,4 seconden vinden wat je zoekt. In de supermarkt zie je alleen de jou vertrouwde producten en merken staan. Voordelen en positioneringen van andere aanbieders dringen nauwelijks tot je door. Reclame registreer je onbewust.

Je bent niet alleen marketeer, je bent ook een mens. Ook jij hebt meestal geen idee wat je doet, waar je rijdt, wat je ziet. Je dagelijkse beslissingen neem je intuïtief. Je kúnt wel denken, wikken, wegen en analyseren. Maar als je dat doet, word je langzaam. Je onbewuste wacht daar niet op. Die maakt alvast snelle scans op herkenbare patronen. En komt onmiddellijk in actie. Zo schiet je lekker op.

Laat het idee van de homo economicus nou eens los. De mens die louter verstandig handelt in zijn eigen belang en daar rationeel en calculerend over nadenkt, die bestaat helemaal niet. Echt niet. Neem in je marketingacties juist de onverstandige, irrationele en onbewuste beslissingen van je klanten als uitgangspunt. Want dagelijks menselijk gedrag gaat vaak ieders verstand te boven.

Je kunt mensen best beïnvloeden. Ja hoor. Maar niet met verstandige boodschappen.

Victor Cijs

Delen:

  • Nobelprijs voor nudging.
    Groot marketingnieuws! De Amerikaan Richard Thaler wint de Nobelprijs voor de economie 2017. Na Daniel Kahneman (2002) en Herbert ... lees meer

  • Je hebt allang gekozen. Je weet het alleen zelf nog niet.
    Wat zijn verstandige keuzes? Je hoort te pas en te onpas dat ‘de anderen’ zich te veel laten leiden ... lees meer

  • Verkoop jij de boor of het gat?
    “Kijk eens wat we allemaal kunnen.” Het is verleidelijk. De meeste marketeers zijn zo vol van hun product dat ... lees meer

  • Persuasieve boodschappen zijn onweerstaanbare boodschappen.
    Hoe krijg je een huilend kind weer blij? Als je zelf vader of moeder bent, weet je het wel. ... lees meer

  • Vergeet oplossingen. Denk in problemen.
    Problemen maken instincten wakker. Oplossingen niet. Met problemen trigger je je doelgroep. Je krijgt meer klanten als mensen voelen ... lees meer

  • Marketing is nog nooit zo makkelijk geweest...
    Tien jaar terug werkte een groot idee nog. Iets leuks of opvallends. Of een mooi design. Je gaf in ... lees meer

  • Sex sells. Jawel.
    We zijn gevoelig voor beloningen. Vooral de simpele beloningen. Eten, geld, plezier, seks, cadeaus. Als iets wat oplevert, doen ... lees meer

  • Waarom trekken wij ons niks aan van de ene campagne en wel iets van de andere?
    Om met reclame te scoren heb je een goed creatief idee nodig. Toch? Dan val je op. Een top-idee ... lees meer

  • Er is een nieuwe manier om koopgedrag te be├»nvloeden.
    De boodschap moet gericht zijn op de onbewuste processen in ons brein. Het komt voort uit ontdekkingen die gedrags- ... lees meer

  • Aan alleen naamsbekendheid heb je niks.
    Naamsbekendheid is hartstike old school. Anno 2016 weten we beter. Schreeuwen werkt niet. En mensen op het verkeerde been ... lees meer

  • Waarom ik BoodschapBureau ben begonnen.
    Op 1 juli 2016 begon ik met BoodschapBureau. Adviesbureau voor communicatiestrategie, onlinecampagnes en reclamecampagnes, gebouwd op onweerstaanbare boodschappen. Maar ... lees meer

  • Waarom zou je overdrijven?
    "Overdrijven is een vak" zei mijn moeder altijd. En dat blijkt te kloppen. Het is namelijk het reclamevak. Dat ... lees meer

  • Wat maakt jou gelukkig?
    Iedereen wil gelukkig zijn. Er is heel veel belangstelling voor geluk. Je kunt er stapels boeken over lezen. Er ... lees meer

  • Simuleren doet stimuleren.
    Hoe laat je mensen doen wat jij wil? Een prachtige methode is de presentatie zó te maken dat de ... lees meer

  • Wat een geweldige commercial.
    Wat een geweldige commercial. De Engelse televisiezender Channel 4 kondigde de Paralympics 2016 aan. En hoe! In een prachtige ... lees meer

  • Wat is eigenlijk een customer journey?
    De customer journey is wat een klant meemaakt voorafgaand, tijdens en na de koop.. Engelsen spreken van buying process. De ... lees meer

    Ontvang mijn nieuwe presentatie ‘Oeps. Maakt jouw boodschap ook deze drie fatale fouten?’

    Nieuwe inzichten waarmee je direct meer verkoopt.

    • Ik leg je hierin uit hoe je met communicatie je doelgroep wél in actie krijgt.
    • Met duidelijke aanwijzingen, voorbeelden en tips.
    • Aan de hand van de drie meest gemaakte fouten. Fatale fouten omdat ze de verkoop in de weg staan.

    Victor Cijs

    Je e-mailadres is 100% veilig bij ons. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je ook niet spammen. En je zit nergens aan vast.