Tien jaar terug werkte een groot idee nog. Iets leuks of opvallends. Of een mooi design. Je gaf in één keer al het mediabudget uit en pas achteraf wist je of het iets had opgeleverd. Je was al blij met een beetje meer naamsbekendheid. Nee, koopgedrag veranderde je er niet mee. Maar ach, dat kon je toch niet meten. Marketing was onvoorspelbaar. Die tijd is gelukkig voorbij.

Anno 2017 doe je dat anders. Nu wordt het overgrote deel van het koopproces door potentiële klanten online doorlopen. Dat geeft de rijke mogelijkheid om het precies te volgen. Mensen staan tijdens elke fase van de customer journey open voor beïnvloeding. Verkoopsucces krijg je met gelaagde creatieve boodschappen die erop aansluiten.

Koopgedrag gericht zetjes geven. Aan het begin worden mensen bijvoorbeeld nieuwsgierig van een artikel, video of banner. Tussendoor gaan ze zoeken, overwegen en vergelijken. Aan het einde haalt een webshop hen over snel te beslissen met een aanbieding of de dreiging van nog maar één in voorraad.

Ga testen, testen, testen. Dan kom je erachter wat het beste werkt. Alles kun je testen. Alles moet je testen. Online, snel en goedkoop. Een beetje bedrijf doet tenminste tien tests per week. Van banner tot brandstory. Van formuliertje tot fomo. Van kleurtje tot kernbelofte. Het maakt communicatie steeds controleerbaarder.

Als je weet wat werkt, is marketing makkelijk. Reuze makkelijk.

Victor Cijs

Delen:

  • Een school zonder leerlingen
    Stel, je bent directeur van een school (VO of PO) met te weinig aanmeldingen. Pfff. Dat is worstelen. De ... lees meer

  • Bekend maakt bemind
    Ken je dat? Je staat tussen heel veel mensen. Allemaal onbekende koppen. Plotseling zie je een bekend gezicht. Je ... lees meer

  • Kijk eens in de poppetjes van mijn ogen
    Ogen trekken de aandacht. Ogen betoveren. Ogen pakken je. Terwijl je ogen ziet, gebeurt er in je brein van ... lees meer

  • Laat je reclame niet persé opvallen
    Zo’n advies had je misschien niet verwacht. Opvallen was immers altijd het credo voor de adviseurs in deze branche. ... lees meer

  • Speel met gedragsreflexen
    Een heerlijke commercial. Misschien zie jij hem ook graag. Blijkbaar heel veel mensen (mannen?) De reclame is al ... lees meer

  • Eye-tracking is voortaan gratis
    Eye-tracking is het weergeven van oogbewegingen zodat je precies weet waar iemand naar kijkt. We kennen het allemaal wel. ... lees meer

  • Nobelprijs voor nudging
    Groot marketingnieuws! De Amerikaan Richard Thaler wint de Nobelprijs voor de economie 2017. Na Daniel Kahneman (2002) en Herbert ... lees meer

  • Je hebt allang gekozen. Je weet het alleen zelf nog niet.
    Wat zijn verstandige keuzes? Je hoort te pas en te onpas dat ‘de anderen’ zich te veel laten leiden ... lees meer

  • Verkoop jij de boor of het gat?
    “Kijk eens wat we allemaal kunnen.” Het is verleidelijk. De meeste marketeers zijn zo vol van hun product ... lees meer

  • Persuasieve boodschappen zijn onweerstaanbare boodschappen.
    Hoe krijg je een huilend kind weer blij? Als je zelf vader of moeder bent, weet je het wel. ... lees meer

  • Verstandig doen is onverstandig.
    Als je in functie bent, denk je verstandig na. Toch? Je neemt de tijd voor elke verstandige afweging. Je ... lees meer

  • Vergeet oplossingen. Denk in problemen.
    Problemen maken instincten wakker. Oplossingen niet. Met problemen trigger je je doelgroep. Je krijgt meer klanten als mensen voelen ... lees meer

  • Sex sells. Jawel.
    We zijn gevoelig voor beloningen. Vooral de simpele beloningen. Eten, geld, plezier, seks, cadeaus. Als iets wat oplevert, doen ... lees meer

  • Waarom trekken wij ons niks aan van de ene campagne en wel iets van de andere?
    Om met reclame te scoren heb je een goed creatief idee nodig. Toch? Dan val je op. Een top-idee ... lees meer

  • Er is een nieuwe manier om koopgedrag te beïnvloeden.
    De boodschap moet gericht zijn op de onbewuste processen in ons brein. Het komt voort uit ontdekkingen die gedrags- ... lees meer

  • Aan alleen naamsbekendheid heb je niks.
    Naamsbekendheid alleen is niet genoeg. Je merk erin schreeuwen werkt niet. En mensen op het verkeerde been zetten ook ... lees meer

  • Waarom ik BoodschapBureau ben begonnen.
    Op 1 juli 2016 begon ik met BoodschapBureau. Adviesbureau voor communicatiestrategie, onlinecampagnes en reclamecampagnes, gebouwd op onweerstaanbare boodschappen. Maar ... lees meer

  • Waarom zou je overdrijven?
    "Overdrijven is een vak" zei mijn moeder altijd. En dat blijkt te kloppen. Het is namelijk het reclamevak. Dat ... lees meer

  • Wat maakt jou gelukkig?
    Iedereen wil gelukkig zijn. Er is heel veel belangstelling voor geluk. Je kunt er stapels boeken over lezen. Er ... lees meer

  • Simuleren doet stimuleren.
    Hoe laat je mensen doen wat jij wil? Een prachtige methode is de presentatie zó te maken dat de ... lees meer

  • Wat een geweldige commercial.
    Wat een geweldige commercial. De Engelse televisiezender Channel 4 kondigde in 2016 de Paralympics aan. En hoe! In deze ... lees meer

  • Wat is eigenlijk een customer journey?
    De customer journey is wat een klant meemaakt voorafgaand, tijdens en na de koop.. Engelsen spreken van buying process. ... lees meer

    Download mijn e-book Verleiden.
    Dé formule om je doelgroep te verleiden met je website en campagne.

    Net als de directeuren, marketeers en andere communicatiemakers die je voorgingen, vind jij hier nieuwe inzichten:

    • Je krijgt een beter begrip van hoe mensen tot keuzes komen
    • Hoe je die keuzes kunt beïnvloeden
    • En hoe je jouw doelgroep sneller in actie kunt krijgen.

    Victor Cijs

    Je e-mailadres is 100% veilig bij ons. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je ook niet spammen. En je zit nergens aan vast.