Vroeger had je de Vakantieman op tv. Frits Bom die Nederlandse vakantiegangers aan de Costa Brava vroeg om Lloret de Mar te zoeken op de kaart. Hilarisch als ze dan Afrika aanwezen met hun dikke vingers.

Ik kan me niet voorstellen dat je niet ongeveer weet waar je bent. Maar ja, iedereen is dan ook anders.

Je ervaringen, je ontwikkeling en je dna bepalen hoe je bent. Hoe je met jezelf, andere mensen, dieren en dingen omgaat.

We neigen ernaar te vergeten dat iedereen anders de wereld inkijkt, andere dingen heeft meegemaakt, andere overtuigingen heeft. Je in een ander verplaatsen moet je heel bewust doen, dat gaat niet vanzelf.

Als je werkt aan je communicatie kunnen verkeerde aannames over je doelgroep supergevaarlijk zijn. Je neemt zo de verkeerde afslag.

Je komt er pas achter dat je verkeerd zit als het te laat is. Als het budget is uitgegeven. Als de resultaten tegenvallen. Au.

Het is slim om altijd vooraf oriënterend onderzoek te doen. Tenminste één keer per jaar. Je hoeft dan geen duur onderzoeksbureau in te huren. Je kunt het ook zelf, mits je open naar je klanten luistert, je eigen framing opzij kunt zetten, je vooroordelen kunt parkeren.

“Je kunt zoveel meer bereiken als je focust op wat je over je doelgroep weet dan op wat je over ze aanneemt.”

Hun indruk van jouw product. En hun relatie ermee. Hoe zij het zien, voelen, waar ze tegenaan lopen. Welk probleem het voor ze oplost. Je zult verbaasd zijn.

Ik doe het voor al mijn klanten. Als voorbereiding voor een campagne waar veel vanaf hangt.

Opdrachtgevers vinden het vooraf meestal niet zo nodig. “We weten toch wel hoe de mensen ertegenaan kijken?” Nee dus.

Vaak moet ik het forceren. Ik bereken er dan helemaal niks voor door. Ik zie het als een investering om succes te garanderen.

De uitslag levert elke keer weer nieuwe inzichten op. Boeiende discussies. En sterke conclusies. Je gaat erdoor het keuze- en koopgedrag van je klanten steeds beter begrijpen. En snappen op welke oer-emoties je kunt inspelen. Welke boodschap je moet inzetten.

Twijfel jij over jouw aannames? Over je positionering of je belofte? Of ken je iemand die er mee worstelt? Neem eens contact met me op!

Victor Cijs

Delen:

  • Onbewustwordingscampagnes
    Bewustwordingscampagne? “Mensen moeten zich bewust worden dat…” Je hoort het te pas en te onpas. Meestal uit de mond ... lees meer

  • Met argumenten kun je niet verleiden
    Als mensen willen overtuigen, gaan ze argumenten in de strijd gooien. Maar helaas, het werkt niet, het heeft nog ... lees meer

  • Hoe je triggert
    Reclamemensen willen hun campagnes altijd laten opvallen. Met een clever idee, een grapje, iets moois, iets geks of iets ... lees meer

  • Zit er chocola in je campagnes?
    Van chocola word je gelukkig, zeggen ze. Worden mensen net zo gelukkig van jouw campagnes? Je verwacht het niet, ... lees meer

  • Twee magische woorden
    Er zijn twee woorden die jouw invloed drastisch verbeteren. Die ervoor zorgen dat je meer voor elkaar krijgt én ... lees meer

  • Knetteren aan het eind
    Geef je presentaties? Ontvang je klanten? Maak je video’s? Knetter dan in je afsluiting. Zaterdag ging ik met mijn ... lees meer

  • Helemaal gratis
    Organiseer je weleens promoties? Heb je ooit staan dubben of je een product voor de helft van de prijs ... lees meer

  • Manipulatietips
    Stuur je commerciële communicatie de wereld in? Dan wil je beïnvloeden. Manipuleren dus. We vinden het een negatief woord. ... lees meer

  • Mooie rolmodellen
    Vandaag om 15.00 uur begint het voor Nederland. Het WK voor vrouwen. Geweldig dat het zo begint te ... lees meer

  • Reddingsboei
    Ze heet Julia. Elf jaar pas. Kleiner dan haar leeftijd. Verlegen zit ze op de grote stoel. Ze zit ... lees meer

  • Wie is de betrouwbaarste?
    Dat weet je zo. Dat voel je aan. Toch? Je doet het elke dag. Je bent goed in gezichten ... lees meer

  • Ik weet het niet.
    “Victor, waarom stel je toch zoveel vragen? Je bent lastig, man. Ons vorige bureau ging altijd meteen aan de ... lees meer

  • Je klant is liever lui dan moe
    “Victor, hoe wordt onze uitstraling aantrekkelijker? We proberen van alles. Maar mensen lijken het niet te horen. We praten ... lees meer

  • Opdat wij nooit vergeten
    Ik zat laatst bij een voorstelling van Micha Wertheim. Rare snuiter. Fijne cabaretier. Hij zei dat het mooie van ... lees meer

  • Geef je merk een gezicht
    “Ken je de Plus-reclame? Die kent niemand, er komt geen gezicht bij je boven. Vroeger wel, toen hadden ze ... lees meer

  • Een school zonder leerlingen
    Stel, je bent directeur van een school (VO of PO) met te weinig aanmeldingen. Pfff. Dat is worstelen. De ... lees meer

  • Bekend maakt bemind
    Ken je dat? Je staat tussen heel veel mensen. Allemaal onbekende koppen. Plotseling zie je een bekend gezicht. Je ... lees meer

  • Kijk eens in de poppetjes van mijn ogen
    Ogen trekken de aandacht. Ogen betoveren. Ogen pakken je. Terwijl je ogen ziet, gebeurt er in je brein van ... lees meer

  • Laat je reclame niet persé opvallen
    Zo’n advies had je misschien niet verwacht. Opvallen was immers altijd het credo voor de adviseurs in deze branche. ... lees meer

  • Speel met gedragsreflexen
    Een heerlijke commercial. Misschien zie jij hem ook graag. Blijkbaar heel veel mensen (mannen?) De reclame is al ... lees meer

  • Eye-tracking is voortaan gratis
    Eye-tracking is het weergeven van oogbewegingen zodat je precies weet waar iemand naar kijkt. We kennen het allemaal wel. ... lees meer

  • Nobelprijs voor nudging
    Groot marketingnieuws! De Amerikaan Richard Thaler wint de Nobelprijs voor de economie 2017. Na Daniel Kahneman (2002) en Herbert ... lees meer

  • Je hebt allang gekozen. Je weet het alleen zelf nog niet.
    Wat zijn verstandige keuzes? Je hoort te pas en te onpas dat ‘de anderen’ zich te veel laten leiden ... lees meer

  • Verkoop jij de boor of het gat?
    “Kijk eens wat we allemaal kunnen.” Het is verleidelijk. De meeste marketeers zijn zo vol van hun product ... lees meer

  • Persuasieve boodschappen zijn onweerstaanbare boodschappen.
    Hoe krijg je een huilend kind weer blij? Als je zelf vader of moeder bent, weet je het wel. ... lees meer

  • Verstandig doen is onverstandig.
    Als je in functie bent, denk je verstandig na. Toch? Je neemt de tijd voor elke verstandige afweging. Je ... lees meer

  • Vergeet oplossingen. Denk in problemen.
    Problemen maken instincten wakker. Oplossingen niet. Met problemen trigger je je doelgroep. Je krijgt meer klanten als mensen voelen ... lees meer

  • Marketing is nog nooit zo makkelijk geweest...
    Tien jaar terug werkte een groot idee nog. Iets leuks of opvallends. Of een mooi design. Je gaf in ... lees meer

  • Sex sells. Jawel.
    We zijn gevoelig voor beloningen. Vooral de simpele beloningen. Eten, geld, plezier, seks, cadeaus. Als iets wat oplevert, doen ... lees meer

  • Waarom trekken wij ons niks aan van de ene campagne en wel iets van de andere?
    Om met reclame te scoren heb je een goed creatief idee nodig. Toch? Dan val je op. Een top-idee ... lees meer

  • Er is een nieuwe manier om koopgedrag te beïnvloeden.
    De boodschap moet gericht zijn op de onbewuste processen in ons brein. Het komt voort uit ontdekkingen die gedrags- ... lees meer

  • Aan alleen naamsbekendheid heb je niks.
    Naamsbekendheid alleen is niet genoeg. Je merk erin schreeuwen werkt niet. En mensen op het verkeerde been zetten ook ... lees meer

  • Waarom ik BoodschapBureau ben begonnen.
    Op 1 juli 2016 begon ik met BoodschapBureau. Adviesbureau voor communicatiestrategie, onlinecampagnes en reclamecampagnes, gebouwd op onweerstaanbare boodschappen. Maar ... lees meer

  • Waarom zou je overdrijven?
    "Overdrijven is een vak" zei mijn moeder altijd. En dat blijkt te kloppen. Het is namelijk het reclamevak. Dat ... lees meer

  • Simuleren doet stimuleren.
    Hoe laat je mensen doen wat jij wil? Een prachtige methode is de presentatie zó te maken dat de ... lees meer

  • Wat een geweldige commercial.
    Wat een geweldige commercial. De Engelse televisiezender Channel 4 kondigde in 2016 de Paralympics aan. En hoe! In deze ... lees meer

  • Wat is eigenlijk een customer journey?
    De customer journey is wat een klant meemaakt voorafgaand, tijdens en na de koop.. Engelsen spreken van buying process. ... lees meer

    Download mijn e-book Verleiden.
    Dé formule om je doelgroep te verleiden met je website en campagne.

    Net als de directeuren, marketeers en andere communicatiemakers die je voorgingen, vind jij hier nieuwe inzichten:

    • Je krijgt een beter begrip van hoe mensen tot keuzes komen
    • Hoe je die keuzes kunt beïnvloeden
    • En hoe je jouw doelgroep sneller in actie kunt krijgen.

    Victor Cijs

    Je e-mailadres is 100% veilig bij ons. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je ook niet spammen. En je zit nergens aan vast.