Victor Cijs (dat spreek je uit als ‘sijs’) is mijn naam. Ik ben een ervaren communicatiestrateeg én gediplomeerd gedragsveranderaar. Ik help organisaties aan overtuigende boodschappen. Wát je moet vertellen om mensen in beweging te krijgen. Ik doe dit werk al meer dan 35 jaar. Met veel plezier.

Ik heb mij toegelegd op de gedragseffecten van communicatie. In mijn aanpak pas ik alle mij bekende kennis over emoties en gedrag uit de sociale psychologie, neuromarketing, marktpsychologie, communicatie en reclame toe. En dat is inmiddels best veel.

Maar het blijft niet bij adviezen. Met mijn team (& Co) bedenk ik ook de creatieve ideeën. En verzorg ik de hele uitwerking.

Werkwijze

– Onderzoek: doorslaggevende factoren voor gedrag.
– Analyse: drijfveren en weerstanden.
– Boodschappen: selectie effectieve beloftes en beïnvloedingstechnieken.

– Creatie: ontwikkelen resultaatgerichte voorstellen voor website en (of) campagne.
– Productie: sitebouw, vormgeving, teksten, seo, sea, foto’s, video’s, etc.
– Optimalisaties: evaluatie en vervolgstappen.

Resultaten

Mijn aanpak heeft heel wat succesvolle projecten opgeleverd. Zo heb ik in de laatste jaren Bieze Food Group geholpen aan een structurele omzetstijging van hun salades in het vers-schap van de supermarkt. Ik heb het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf ondersteund bij het transformeren naar een onlineorganisatie. Ik heb de technische start-up Robin Radar geholpen om hun drone-detectiesysteem Iris wereldwijd groot te maken. Ik heb voor Palet de website en campagne gemaakt waardoor deze instelling voor hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen groeit als kool. En ik heb voor (en met) de vo-scholen ARH Bergen, Calvijn College Amsterdam, Comenius Lyceum Amsterdam en Stad College Almere structureel veel meer eerstejaars-aanmeldingen gerealiseerd.

Ik ben er trots op. Elke keer lag de sleutel bij het écht doorgronden van de bewuste én onbewuste behoeften of wensen van de doelgroep. En daar creatief op inspelen met oer-verlangens en gedragstechnieken.

Hoe?

Om gedrag te beïnvloeden, moet je snappen ‘hoe een mens werkt’. Echt basiskennis: hoe ontstaat ons gedrag? Tenminste 95% van onze keuzes komt voort uit onbewuste reflexen. Een paar voorbeelden.

Om te beginnen hebben we een voorkeur voor gemak. We zijn gek op dingen die makkelijk gaan. Dat zit diep in ons systeem. Miljoenen jaren geleden leerden we hoe we onze energie te behouden, om te gaan met acuut gevaar en om voedsel te verzamelen.

Daarnaast zijn mensen echt sociale dieren. We willen verbonden zijn met anderen, ergens bij horen. Ook dat komt voort uit overlevingsprincipes: samen sta je sterker tegen gevaren van buitenaf. Dat schuurt soms wel met onze behoefte aan autonomie: we willen zelf bepalen wat we doen en willen niet dat anderen ons iets opleggen.

Daarbovenop hebben we behoefte aan zekerheid en voorspelbaarheid. Daarom houden we bijvoorbeeld vast aan onze gewoonten. En imiteren we graag. Ook willen we een positief zelfbeeld, ons goed voelen over ons gedrag, onze prestatie en onze voorkeuren.

Is dat heel duur?

Tja, ik ben niet de goedkoopste. Maar mijn cliënten krijgen waar voor hun geld. Het levert altijd veel meer op dan het kost.

Als kleine netwerkorganisatie ben ik zelfs goedkoper dan grote traditionele adviseurs (zoals reclamebureaus, online bureaus en marketingbureaus). Lager op deze pagina lees je een indicatie van de kosten.

Goed werk kost geld, slecht werk kost je kapitalen…

Ervaring

Ik heb meer dan 100 grote en kleine bedrijven en instellingen, nationaal en internationaal bijgestaan. In dat proces heb ik meerdere Effies (effectiviteitsprijzen), brancheprijzen (bijvoorbeeld ‘auto-introductie van het jaar’) en creatieve prijzen gewonnen (Cannes, ADCN, SAN). Ik ben docent communicatie- en reclamestrategie bij SRM en voorzitter van de Nederlandse IAA geweest.

Lang geleden, in 1985, ben ik mijn carrière begonnen op de marketingafdeling van Trouw en De Volkskrant, na de HEAO in Utrecht. Ik leerde de basis van het vak tussen 1986 en 1995 bij de internationale reclamebureaus DDB, Leo Burnett en J. Walter Thompson, in Amsterdam en Londen. Daarna heb ik als freelance strateeg voor grote reclamebureaus gewerkt. Waarna ik vijftien jaar mijn eigen succesvolle communicatiebureau Stopkracht heb geleid.

Vanaf 2016 werk ik weer alleen, met een groot netwerk van (de beste) specialisten om mij heen. Deze moderne manier van werken bevalt me goed.

2016-nu Cijs&Co – communicatiestrateeg/gedragsveranderaar
2001-2016 Stopkracht – communicatiestrateeg
1998-2001 Cijs&Co – communicatiestrateeg
1995-1998 Freelance – reclamestrateeg
1990-1995 DDB – account director
1989-1990 Leo Burnett – account manager
1986-1989 J. Walter Thompson – account executive
1985-1986 De Volkskrant/Trouw – marketingassistent

Opleiding en training

De beste leerschool was voor mij de praktijk. Al die markten die ik heb mogen ontdekken. Al die professionals waar ik mee heb mogen werken. Geweldig!

De laatste tien jaar heb ik mijn kennis aangevuld met heel wat opleidingen en trainingen. De belangrijkste daarvan was de postacademische opleiding Gedragsveranderaar van Behavior Change Academy van Ap Dijksterhuis en Rick van Baaren. Daarnaast ik heb dit decennium trainingen gevolgd in social selling, online copywriting, productlanceringen, LinkedInstrategie, Facebookmarketing, online marketing, social media, search engine optimalisatie en search engine advertising.

En ik lees graag vakboeken over gedragswetenschap, -technieken, neurodingen en sociale psychologie.

2019-2021 Gedragsveranderaar Behaviour Change Academy
2018-2019 Social selling
2017-2018 Online copywriting
2017-2018 Productlanceringen
2017-2018 Schrijven voor het web
2016-2017 Search engine optimalisatie
2016-2017 Facebook marketing
2016-2017 Online marketing
1989-1991 Nima A en B
1987-1989 SRM Reclame 1 en 2
1988-1989 James Webb Young (professional development programme JWT)
1981-1985 HEAO

Ik

Ik ben een meter drieënnegentig, geboren in Amsterdam, werk in de hoofdstad, woon in een zonnig appartement in Purmerend, heb twee zonen (28 en 25) en golf graag als ik de tijd heb.

Ik ben niet technisch, ik kan niet klussen (nou een klein beetje). Ik ben een middelmatige koker, weet weinig van planten, hou niet echt van huisdieren. En er is nog veel meer waar ik niet zo goed in ben.

Ik ben wél goed in sociale psychologie, marketing en creatie. In snappen waar de schoen wringt bij een marketingprobleem. In jouw doelgroep doorgronden, waarom de mensen doen wat ze doen, waarom ze kiezen wat ze kiezen. En hoe dat te beïnvloeden.

Mijn persoonlijkheid

Ik leg makkelijk contact, reik uit, neem initiatieven. Ik heb de drang om elke dag weer nieuwe creatieve oplossingen te vinden. Ik ben een combinatie van spontaan, rustig en weloverwogen. Ik luister altijd naar mijn innerlijke stem, mijn gevoel, mijn onbewuste. Dat geeft me vertrouwen en maakt me sterk. Daarbovenop ben ik nog aardig ook.

Je kompaan

Ik word jouw pro-actieve kompaan, adviseur, richtinggever. Persoonlijk en flexibel. Razendsnel als dat nodig is. Degelijk, rustig, koersvast. Als marketing- en communicatiespecialist ben ik klankbord voor directeuren, bestuurders, managers en marketeers.

Wie is Co?

Cijs&Co is een netwerkorganisatie. Ik (Cijs) werk met een vast team van ervaren boodschappers (&Co). Creatieven, copywriters, art directors, vormgevers, dtp’ers, webdesigners, videomakers, commercialmakers, fotografen met verschillende specialiteiten, appdesigners, sitebouwers, seo-, sea-, social media-, online-, crm-, dm-, e-mail- en marketing automation-specialisten, mediastrategen, online strategen, videomakers, fotografen, 3D-producers, illustratoren en presentatietrainers.

Daardoor kan ik mij bij de uitwerking van de middelen schikken naar jouw organisatie en planning. Hoe snel moe het? Wat besteed je uit? Wat doe je zelf, eventueel onder mijn begeleiding? Ik werk bovendien met jouw vaste leveranciers.

Favoriete opdrachten

Ik zet me heel graag in voor opdrachtgevers waar ik een fijne band mee opbouw. Projecten waarbij voor succes een gedragsverandering bij de doelgroep nodig is én waar ik inhoudelijk achter kan staan. Die mij bovendien een smakelijk belegde boterham opleveren.

Wat ik daarmee bedoel?

Fijne band

Prettig, harmonieus samenwerken met ambitieuze opdrachtgevers. Met wederzijds respect en vertrouwen. En het is fijn als we ook veel kunnen lachen.

Succes

Ik zoek projecten met een gedragsgerichte doelstelling. Marktaandeel vergroten. Productintroducties. Transformaties. Een situatie waarin een doelgroep vastzit in een verkeerd gedragspatroon. Ik wil hun keuze- en koopgedrag beïnvloeden. Om het commerciële succes te vergroten.

Smakelijk belegde boterham

En ik moet eraan kunnen verdienen. Net als jij. Als ik voor je werk, ga ik er helemaal voor.

Ik sta overigens open voor een prestatiegerichte lagere honorering met een mooie hogere bonus wanneer we de doelstellingen behalen.

Tarieven

Als kleine organisatie ken ik geen overhead en aandeelhouders. Daarom liggen de tarieven lager dan bij de grote adviesbureaus met veel personeel.

Ontwikkelen van een strategie en creatieve boodschap kost globaal tussen 7000 en 17000 euro. Voor doelgroeponderzoek bereken ik rond 3500 euro. Het bedrag voor de uitwerking en de productie hangt af van de gekozen creatieve voorstellen en de middelen.

Ik maak altijd vaste projectbegrotingen, zonder verrassingen achteraf. Alleen wanneer het werk vooraf niet te overzien is, bepaal en bereken ik mijn uren achteraf. Je betaalt alleen voor wat je nodig hebt. In een strak geregisseerd proces, binnen het budget, binnen de deadline.

Elk traject wordt opgeknipt in delen. Je kunt dus altijd tussentijds de samenwerking beëindigen, mocht je dat willen.

Branches en merken die ik heb geadviseerd

Diensten b2b

Air France-KLM Cargo, Aon, Art Associates, Atradius, Entrpnr, Fespa Nederland, Fiscaal Totaal, Hoenderdos, Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, Inter Access, Ipsos, Koninklijke Saan, Leaseplan, MKB In Business, MKB Vangnet, PinkRoccade, Raet, Stichting 155-Help-een-bedrijf, Sycada, Technicum Unique, TNT Express WorldWide, VAI.

Diensten b2c

Agis, Alex, Axa, Amicon, Bayar, Bunnik-Projekten, Canal Digitaal, Centraal Beheer Achmea, Connexxion, Content, Creyf’s, Delta Lloyd, Fitkids, FreeBees, GlaxoSmithKline, Groot Verzet Tegen Kanker, GVB, Heliomare, Hollandsnieuwe, Interpay, Ilse Media, KLM, La Bloemen, MSD, Nationale-Nederlanden, Openbaar Vervoer Utrecht, Oxxio, Palet Flevoland, Park-line, Shiatsu Purmerend, Sky Radio, Wakker Dier, ZVA, Zaanse Golf Club, Zilveren Kruis Achmea.

Duurzaam b2b en b2c

Caterpillar, Dell, Federatie Goud & Zilver, Forbo Krommenie, Honda, Hunter Douglas, Info’Products, Moulinex, Opel, Philips, Radson, Remeha, Robin Radar, Volkswagen.

Scholen

Adriaan Roland Holstschool Bergen PO, ARH Bergen VO, Alba-academie, Calvijn College Amsterdam VO, Comenius Lyceum Amsterdam VO, De Savornin Lohman Hilversum VO, Geert Groote College Amsterdam VO, Het Baken Almere VO, Horizon College Alkmaar/Heerhugowaard/Purmerend ROC, Inter-national School Almere, Meiboom Hoofddorp PO, Stichting Vrijescholen Ithaka PO, Parcival Hoorn PO, RSC Haarlem VO, Rudolf Steinerschool Alkmaar PO, Rudolf Steinerschool Haarlem PO, Stad College Almere VO, Sterrenzanger Alkmaar PO, Toermalijn Hillegom PO, Vitusmavo Naarden VO, Vrije School Kennemerland Haarlem PO, Vrije School Kleverpark Haarlem PO, Vrije School Zaanstreek PO, Water-landschool Purmerend PO, Willem de Zwijger College Bussum VO.

Overheid en semi-overheid

Ministerie van Verkeer en Waterstaat (promotie maritieme beroepen), Roteb, SOA Stichting (publiekscampagne aids-bestrijding).

Retail

Albert Heijn, Bol.com, BP, Budget Rent a Car, Délifrance, Gamma, Hertz, Het Chinese Idee acupunctuur, Keukenhof, Marks & Spencer, Meubelplein Leiderdorp, Mobil, Nuon, Plus supermarkten, Shell, Simon Lévelt, SNS Bank, Vomar.

Food

Bacardi, Baronie-De Heer, Bavaria, Bieze, Calvé, Coca-Cola, Cono Kaasmakers, Hero, Kellogg’s, Knorr, Kraft Jacobs Suchard, Melk/Nederlands Zuivel Bureau, Paturain, Rambol, St. Moret, Proctor & Gamble, Schweppes, Silvo, Unilever, Vicks.

Non-food

Boots International Healthcare, Dixan, Elsevier, Henkel, Hasbro, SC Johnson, Leeuwarder Courant, J/M voor ouders, NRC Handelsblad, Organon, Parool, Philip Morris, Schick/Warner Lambert, Strepsils, Trouw, Vidal Sassoon, Volkskrant, Weekbladpers.

Toerisme

Bizztrip, DFDS Seaways, Eurotunnel, Garuda Indonesia, Sally Ferries.

Behaalde prijzen

ADCN-lamp voor campagne Calvé Pindakaas
ADCN-lamp voor campagne Hero
ADCN-lamp voor campagne Trouw
ADCN-lamp voor campagne Zantac
ADCN-lamp voor campagne Zantac Bruis
ADCN-prijs voor campagne Werelddierenbe-scherming WSPA
Auto-introductie van het jaar voor campagne Opel Agila (Autoweek)
Cannes Lion BRONS voor campagne Mobil
Cannes Lion BRONS voor campagne Trouw
Cannes Lion GOUD voor Calvé Pindakaas
Cannes Lion ZILVER voor Zantac
Effie voor campagne Sky Radio
Effie voor campagne Mobil
Effie voor campagne Zantac
Eurobest voor campagne Trouw
SAN-Accent voor campagne SOA Stichting
(publiekscampagne aidsbestrijding)