Communicatieadvies

Gedragspsychologen en neurowetenschappers hebben de laatste tien jaar veel ontdekt over beïnvloeden van koopgedrag en -voorkeuren. Waarom de ene campagne wel werkt en de andere niet. Dat passen wij voor je toe. Zodat jij beter verkoopt.

We maken gebruik van de nieuwste technieken, de laatste ontwikkelingen en de slimste mensen. We werken persoonlijk en rechtstreeks, zonder assistenten. De strateeg neemt de leiding en stuurt. We creëren resultaatgerichte communicatiestrategieën, creatieve concepten, websites, campagnes, video’s, verkooptools, e.d.

Hoe nemen mensen koopbeslissingen?

Gebleken is dat ze dat primair via gedragreflexen doen. Ofwel hoe ze geleerd hebben of gewend zijn te reageren. Emoties en verstandige argumenten sjokken daar achteraan. 

Wil je je doelgroep in actie te krijgen, dan moet je inspelen op die reflexen. De belangrijkste zes zijn: angst, honger, lust, gewoonte, beloning en imitatiedrang. Een effectieve boodschap gebruikt daar altijd één of meer van.

Koopgedrag beïnvloeden

Het was Daniel Kahneman die al in 2002 de Nobelprijs voor de economie won met zijn baanbrekende onderzoek naar gedragsbeïnvloeding. Hij toonde aan dat de klassieke werkwijze, gedrag sturen via kennis of emotie, nauwelijks werkt. Hoe opvallend, leuk of mooi je creatieve campagne ook is. Wil je keuze- en koopgedrag beïnvloeden, dan moet de boodschap van je communicatie zich richten op de drijvende en remmende krachten voor gedrag: reflexen.

Of het nu gaat om een product, een dienst, stoppen met roken of bijvoorbeeld gezonder eten. Marketeer, maak gebruik van dee kennis, anders gooi je geld over de balk! We vertellen je er graag meer over.

 

Wil je jouw merk een boost geven? Plan dan een strategiesessie.

 

 

“Mensen hebben geen idee waarom ze de keuzes maken die ze maken. Ons bewuste denkt, wikt, weegt, analyseert… maar heel langzaam. Ons onbewuste wacht daar niet op en maakt snelle scans op herkenbare patronen. En neemt actie.” Daniel Kahneman

“Het limbische deel van ons brein verwerkt emotie als een balans tussen plezier en pijn. Communicatie die vermijding van een mogelijk verlies belooft, heeft daardoor de meeste impact”. Paul MacLean

“Communicatie zorgt voor het veroveren van een positie in het geheugen: building memory structures. Het aantal kopers vergroten is dan effectiever dan stimuleren van herhalingsaankopen of loyalty.” Byron Sharp

“Verhalen, demonstraties en metaforen maken het ons makkelijker om informatie te verwerken als gekleurde herinnering. De feitelijke argumenten in een boodschap vergeten we snel. Communicatie moet onze herinnering inkleuren.” Judie Lannon

“Als je begrijpt waar in het koopproces de meeste mensen mensen afhaken, weet je wat voor boodschap je nodig hebt. Test dat, ga niet alleen af op je gevoel.” Stephen King

"Wij mensen worden grotendeels gedreven door gedragsreflexen. Vooral hebzucht, angst en kuddegedrag. We lijken meer op kippen, ratten en apen dan we denken." Victor Lamme 

Gewerkt voor meer dan 100 grote en kleine bedrijven en instellingen.


Behaalde prijzen o.a. Effies, Cannes Leeuwen, ADCN-lampen, SAN-accenten.

Lees mijn e-boek ‘Oeps. Maakt jouw boodschap ook deze drie fatale fouten?’

Nieuwe inzichten waarmee je direct meer verkoopt.

  • Ik leg je hierin uit hoe je met communicatie je doelgroep wél in actie krijgt.
  • Met duidelijke aanwijzingen, voorbeelden en tips.
  • Aan de hand van de drie meest gemaakte fouten. Fatale fouten omdat ze de verkoop in de weg staan.

Victor Cijs

Je e-mailadres is 100% veilig bij ons. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je ook niet spammen. En je zit nergens aan vast.